22. Białko na diecie roślinnej??!

W okół białka krąży mnóstwo przeróżnych mitów. Mamy na jego temat mylne pojęcie. Z tego powodu wiele osób się bulwersuje: „Nie jesz mięsa?! To skąd bierzesz białko?!!”

1588_l

Przedstawię Wam kilka prostych faktów:

Fakt 1. Białko jest w niemalże każdym produkcie spożywczym. Wyłączyć można tylko oleje. Tak, nawet truskawka i banan zawierają białko.

213H.jpg

Fakt 2. Niedobory białka praktycznie nie występują… Czy słyszeliście kiedyś, że ktoś ma niedobór białka..? Oczywiście są one możliwe, ale tylko jeśli się głodzimy, powodując w ten sposób wyniszczenie całego organizmu. Na brak tego składnika cierpią dzieci w Afryce. Doprowadza on do choroby- Kwashiorkor, która powoduje u nich wydęte brzuszki. Natomiast w Europie właściwie nie mamy z nim do czynienia.

Fakt 3. Spożywamy zbyt duże ilości białka. Niestety, dzienne spożycie protein przeciętnego Polaka przekracza normę. Często w kulturystyce błędnie zaleca się ogromne ilości tego składnika- 2 g na kilogram masy ciała. Naukowcy oraz specjaliści nie mają jednak wątpliwości, że każdy z nas powinien przyjmować maksymalnie 0,8-0,9 g na kilogram masy ciała. W przypadku sportowców, których zapotrzebowanie faktycznie jest nieco większe, wartość ta wynosi 1,2 g/kg masy ciała.

Fakt 4. Białko zwierzęce nie jest dla człowieka niezbędne. Nie podlega wątpliwościom, że aminokwasy można podzielić na dwie grupy: aminokwasy endogenne i egzogenne. Pierwsze nasz organizm sam wytwarza, więc nie musimy zawracać sobie nimi głowy. Białka zbudowane z aminokwasów egzogennych trzeba dostarczyć z pożywieniem. Jednym z największych mitów jest, że znajdują się one tylko w mięsie… Żeby było zabawniej, produkty roślinne często zawierają ich nawet więcej!

vegprotein

Fakt 5. Na diecie roślinnej można zbudować masę mięśniową i zawodowo zajmować przeróżnymi sportami. Najlepiej potwierdzają to przykłady:

Carl Lewis- lekkoatleta, sprinter i skoczek w dal, jeden z najbardziej utytułowanych zawodników w historii sportu, 9-krotny mistrz olimpijski. Jest na diecie wegańskiej od 1990 roku.

Patrik Baboumian– strongman i kulturysta. Warto zerknąć, jak pobija rekord świata -> https://www.youtube.com/watch?v=ZTaGZ6KLDwI

Czesław Lang– a może by tak Polak? 🙂 Kolarz torowy i szosowy, wicemistrz olimpijski oraz dwukrotny medalista szosowych mistrzostw świata.

Więcej możecie znaleźć tutaj.

Ale skoro nie z mięsa, nabiału i jaj, to skąd czerpać niezbędne aminokwasy? Przede wszystkim z tanich, prostych w przyrządzeniu i naprawdę smacznych strączków. Wybór jest ogromny! Soczewica czerwona, zielona, żółta, fasola biała, czerwona, groch, soja, ciecierzyca. Do tego produkty pełnoziarniste- kasze, ryż, makarony, pieczywo oraz nasiona i orzechy. Wystarczy zadbać, by w naszym codzienny jadłospisie znalazły się te produkty, aby nie musieć przejmować się podażą białka.

czym-weganie-zastepuja-mieso-15255_l

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu już nikt nie ma wątpliwości, że nie potrzebuje białka zwierzęcego, by prawidłowo funkcjonować, rozwijać się, uprawiać sport, czy budować masę mięśniową! : )

 

 

 

Reklamy

One thought on “22. Białko na diecie roślinnej??!

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s