21. Dieta roślinna – bilansowanie

W ostatnim wpisie przybliżyłam Wam sposób odżywiania, który jest warty uwagi oraz może przynieść nam wiele korzyści. Wciąż budzi on jednak mnóstwo kontrowersji i wątpliwości. „Czy to na pewno jest zdrowe…?”

Healthy Eating

Wegetarianom i weganom najczęściej zarzuca się niedobory białka oraz żelaza. To dość zabawne, ponieważ są to składniki, o które właściwie nie trzeba się martwić. Warto również dodać, że te zarzuty zwykle kierują osoby, które wcale nie dbają o to, co wkładają do buzi… Żyją z przekonaniem, że jak jest się na diecie tradycyjnej, to nie trzeba się o nic martwić. Tymczasem bardzo często okazuje się, że wcale nie jest tak kolorowo. Sama mam w rodzinie pewnego „wojownika”, który twierdzi, że bez mięsa nie da się żyć, a rano zjada płatki kukurydziane, na obiad wcina pierogi z mięsem, a na kolację pszenne pieczywo z żółtym serem i salcesonem… Myślę, że nikt tutaj nie odważy się stwierdzić, że jest to dieta zbilansowana i dostarczająca wszystkich składników odżywczych.

getvegucatedv12
Często wydaje nam się również, że zbilansowanie diety roślinnej jest bardzo czasochłonne. Kto chciałby godzinami siedzieć i zastanawiać się, co ma zjeść, by uniknąć niedoborów? Na szczęście to wcale nie takie trudne! Wystarczy parę produktów włączyć do codziennego menu i starać się jeść kolorowo oraz różnorodnie. Mięso, nabiał i jajka zawierają dużo tłuszczów nasyconych, a co za tym idzie, kalorii. Wykluczając te produkty, łatwo jest nie zaspokajać swojego bilansu kalorycznego. Z tego powodu bardzo ważną kwestią jest… po prostu jedzenie wystarczających ilości. Warto przez pierwsze tygodnie kontrolować to za pomocą prostych i szybkich w obsłudze aplikacji. Osobiście polecam Cronometer (korzystanie ze strony internetowej jest darmowe, a za wersję mobilną niestety trzeba płacić) lub Fitatu (tylko w wersji mobilnej, ale darmowa i dostępna zarówno na iOS i Android).

tumblr_m8kgq2Bgqo1qc4uvwo1_500Istnieje przekonanie, że na diecie roślinnej można jeść ile tylko się chce i nie tyć. Jest w tym dużo prawdy- w końcu spożywamy mnóstwo warzyw oraz owoców i nieprzetworzonych produktów, które dostarczają naszemu organizmowi samych witamin i minerałów. Jednak nie warto się łudzić, że weganizm zawsze równa się zdrowiu czy pięknej sylwetce. Wbrew pozorom całkiem sporo słodyczy, które z łatwością możemy dostać w markecie, jest całkowicie wegańskich. Nie brakuje również przetworzonych produktów, które mają imitować mięso. Ich skład często pozostawia wiele do życzenia. Jeśli jednak w 90% Twoja dieta będzie oparta na nieprzetworzonych produktach roślinnych oraz włączysz aktywność fizyczną, która sprawia Ci przyjemność i frajdę (naprawdę nie musi to być bieganie 15 km dziennie), to prawdopodobnie Twoja waga z czasem osiągnie idealny, zdrowy dla Twojego organizmu pułap i będzie go utrzymywać! : ) 
Vegan-Food-Pyramid-New-Joshua-Wold

Chciałabym zająć się poszczególnymi składnikami diety roślinnej w oddzielnych wpisach:

Białko

-Żelazo

-Magnez

-Kwasy tłuszczowe Omega-3

-Wapń

-witamina B12

-Witamina D

-Cynk

Stay tuned! A na wszelkie pytania z chęcią odpowiem i rozwieję wątpliwości! 🙂

 

 

Reklamy

3 thoughts on “21. Dieta roślinna – bilansowanie

  1. U mnie jest zawsze problem z wapniem 😦 Kiedyś miałam niedobór, (dziękuję Ci, krowie mleko!) i zawsze trudno pokryć mi 100 procentowe zapotrzebowanie 😀
    Aczkolwiek sądzę, że na weganiźmie dostarczamy sobie milion razy więcej witamin niż na normalnej diecie 😀

    Polubienie

    1. Moim zdaniem to jedyny składnik mineralny, na który warto zwrócić uwagę. Zresztą większość osób na diecie tradycyjnej również często spożywa go za mało, bo myśli, że jak zje kubeczek jogurtu, to sprawa załatwiona. Zapotrzebowanie +/- 1000 mg ciężko pokryć na oby dwóch dietach. Na początku bardzo mnie to martwiło, ale jakoś temu zaradziłam. Będę o tym niedługo pisać 🙂

      Polubienie

  2. Wapnia jest naprawdę dużo w różnych roślinach: strączkach, orzechach, krzyżowych, sałatach. A w sumie to organizm człowieka nie potrzebuje 1000 mg tego pierwiastka. Fajny cykl o roślinkach.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s